• Eva Löf
  • Vad har vi gjort

I
vintras tog vi in snö i en stor burk. Vad hände med snön i värmen?
Sedan silade vi vattnet. Är snön så ren som den ser ut? Bra då
äter vi inte mer snö.

Vad
händer när man sätter ett glas över ett värmeljus?

Vi
hällde lika mycket vatten i olika stora glas. Barnen trodde att det
glas med högst vattennivå innehöll mest vatten men så var det
inte. Det har att göra med hur vida glasen är. Nu blir det inte
krig här när det inte ser ut att vara lika mycket i de olika
glasen.

Vad
flyter och vad sjunker har vi gjort i en balja på bordet. Vet inte
om de lärde sig något av det. De var mycket ofokuserade. Ville mest
plaska i det roliga vattnet.

När vi
varit i skogen har vi lagt våra fruktrester på ett visst ställe
för att två veckor senare se vad som hänt. Äpple och päronrester
hade någon ätit upp men bananerna hade bytt färg. Vi kommer att
fortsätta titta till bananskalen.

Vi har
sått i krukor och hoppas att det snart kommer upp något där.

Nu har
vi också just varit på Navet i Borås och träffat experimentdraken
Berta.

Våra
annars ganska ofokuserade små barn satt stilla och lyssnade och
provade de experiment vi gjorde där. Fick med oss en experimentlåda
hem. Vi lånar den i två veckor och kommer att göra lite fler
försök.

Annars
fortsätter vi med hur vi ska vara mot varandra och djuren.

  • Vad har vi lärt oss?

Här
ovan gav jag några exempel på saker som vi lärt oss.

Denna
termin har vi också lärt oss hur vi ska vara mot hönorna som är
med oss i trädgården. Inte jaga, fäkta och skrika åt djuren.

Regler
runt mina egna barns rum och leksaker börjar sätta sig och fungera
riktigt bra nu.

Jag har
också lärt mig att ha tålamod med barns utveckling. För vissa tar
det lång tid släppa blygstadiet och verkligen börja leka med de
andra barnen. Jag behövde inte göra mer än att bara låta det vara
för rätt som det var så började hon leka och vara tillsammans.